Hyggemor

mandag den 22. august 2011

Dagens ret

Soyamarineret kyllingespyd med sweet potato falafel og vandmelonsalat med fetaost.
Opskriften på sweet potato falafel har jeg fået af søde Sarah, en amerikansk pige i familien. Jeg har dog justeret en smule:

450 gr. søde kartofler
1½ dl. kogte og blendede kickærter (fra dåse kan sagtens bruges, det er nemt)
Saften fra en lille lime
1 tsk. spidskommen
Et lille bundt hakket friske koriander (brug evt. persille hvis man ikke kan lide koriander)
To fed knust hvidløg
1-2 spsk. olivenolie
Salt og peber.

Kog de søde kartofler til de er godt møre. Mos dem og rør dem godt sammen med de øvrige ingredienser. Steg dem på panden i olie til de er gyldne. Det er det nemmeste at sætte "klatter" på panden med to spiseskeer. De kan også steges i ovnen til de er gyldne.


Soyamarinaden til kyllingespydende har jeg rørt med lige dele soyasauce, Ketjap Manis (sød soya), olie og ketchup. Krydr med peber og røget paprika. Steges i ovnen i 20-25 min.
Lad være med at pensle med marinaden før kødes har fået 5-10 min. i ovnen (pensl af to gange det sidste kvarters tid). Ellers risikerer man at de bliver sorte.

Salaten er blandede babyleafes, vandmelon i grove tern og fetatern....uuhhmmm.

2 kommentarer:

  1. Mums det ser lækkert ud :-0

    SvarSlet
  2. :o)))) Vi har også fået soyamarinerede kyllingespyd (opskrift fra MissMuffin) idag, dog med bådkartofler og tomatsalat.
    De der potato falaffel ser da helt vildt spændende ud, de skal da prøves på et tidspunkt. Knuser

    SvarSlet